Videnscenter for skolevægring

Videnscenter for Skolevægring formidler viden om skolevægring og giver indsigt i kompleksiteten i bekymrende skolefravær hos børn og unge. Videncentrets formål er at facilitere undervisning og vidensdeling til fagfolk, institutioner, organisationer og myndigheder til udarbejdelse af anbefalinger og retningslinjer.

Skolevægring blandt børn og unge med autisme og ADHD

Skolefraværsproblemer er ofte komplekse og sammensatte, og årsagen til fraværet kan være en kombination af individuelle, familiemæssige og skolerelaterede faktorer. 

Skolevægring – også omtalt bekymrende skolefravær – er ifølge den nyeste forskning den mest udbredte følgeproblematik hos børn og unge med autisme og ADHD, og påvirker mange børn, unge, deres familier og netværk omkring dem. Skolevægring kan have en række konsekvenser på både kort og lang sigt, herunder negative indvirkninger på den faglige og sociale udvikling. 

Den rettidige og rette indsats er altafgørende for, at skolefraværet mindskes og barnet kan vende tilbage til skolen og igen komme i trivsel. 

Første skridt på vejen er at finde årsagerne til skolefraværet og arbejde med dem – ikke med barnet eller den unge.

Baggrund

Manglende viden om skolevægring, konsekvenserne heraf og begrænset kendskab til og anvendelse af brugbare og virksomme værktøjer fører til mistrivsel hos børn, unge, deres familier og netværk.

At udbrede viden, indsigt og fremme forståelse for skolevægring hos elever. Vi ønsker at skabe et fundament for, at børn og unge med skolevægring kan hjælpes med den rette forståelse, håndtering og forebyggelse af bekymrende skolefravær.

Kurser, workshops, foredrag og konferencer.

Videnscenter for Skolevægring tilbyder indsatser, der kan hjælpe fagpersoner, institutioner, myndigheder og skoler med, hvordan elever med skolevægring kan hjælpes tilbage til skolen. 

Vores kurser, foredrag og workshops har til formål at opbygge forståelse for skolevægring, præsentere praksisnære redskaber og intervention til forebyggelse af skolevægring og til, hvordan samarbejde styrkes mellem skole og elever/forældre bedst muligt.

Fagpersoner, institutioner, myndigheder, skoler og specialskoler. 

Medarbejdere, ledelser, sagsbehandlere, politikere m.m. der er i berøring med børn og unge med autisme eller ADHD, der har skolevægring.