Videnscenter for specialpædagogik

Videnscenter for Specialpædagogik formidler viden om specialpædagogikken og giver indsigt dens tænkning og praksis, processer og værktøjer. Videncentrets formål er at facilitere undervisning og vidensdeling til fagfolk, institutioner, organisationer, virksomheder og myndigheder til udarbejdelse af anbefalinger og retningslinjer.

Specialpædagogik i praksis

Specialpædagogik er vores tilgang til, og samarbejde med, mennesker, der har en funktionsnedsættelse eller en udviklingsforstyrrelse. Specialpædagogikken er dybt forankret i den specifikke kontekst og den individuelle situation. Det er ikke blot et fagområde, men en praksis, der kendetegnes ved en tilpasning til den enkeltes behov og udvikling. 

Tilgangen til specialpædagogik er ikke en standardiseret model, men derimod en dynamisk tilgang, der tilpasses individuelle behov og situationer. Denne tilgang integrerer viden om forskellige funktionsnedsættelser og udviklingsforstyrrelser og tilpasser metoder og værktøjer for at imødekomme den enkeltes behov.

Specialpædagogik ses som en måde at skabe bro mellem mennesket og dets omgivelser, hvilket involverer en kontinuerlig tilpasning og udvikling af tilgange og metoder. Målet er at fremme en dybere forståelse for, hvordan man bedst kan støtte og facilitere trivsel og udvikling hos børn, unge og voksne med funktionsnedsættelser eller udviklingsforstyrrelser.

Baggrund

Manglende viden om specialpædagogik og begrænset kendskab til og anvendelse af specialpædagogiske redskaber fører til mistrivsel blandt børn, unge og voksne med funktionsnedsættelse og/eller udviklingsforstyrrelse.

At udbrede viden, indsigt og fremme forståelse af og for specialpædagogik. Vi ønsker at skabe et fundament for, at børn, unge og voksne med funktionsnedsættelser eller udviklingsforstyrrelser kan hjælpes med den rette forståelse og håndtering med udgangspunkt i specialpædagogik.

Kurser, workshops, foredrag og konferencer.

Videnscenter for Specialpædagogik tilbyder indsatser, der har til formål at opbygge forståelse for den specialpædagogiske tænkning og præsentere redskaber til brug i praksis.

Fagpersoner, skoler, dag- og botilbud, institutioner og myndigheder.

Medarbejdere, ledelser og sagsbehandlere m.m. der er i berøring med børn, unge og voksne med en funktionsnedsættelse eller udviklingsforstyrrelse.